سلام🌹 با توجه به تغییر کامل وبسایت مون ؛در صورت مشاهده هر ایرادی این جا کلیک کنین و بهمون کامنت بدین🙏💚

از کجا شروع کنم ؟ (1)

تاریخ انتشار: 1399/07/28

نویسنده: نبی سروی

تعداد بازدید: 3461

اشتراک گذاری:

از کجا شروع کنم ؟ (1)

 

به نام نامی دوست 

 

 

 

“در صورتی که واژه ای برای شما نامفهوم بود در بخش کامنت سوال کنید تا پاسخگو باشیم “

 

 

-فارغ التحصیل معماری شدید ؟
-دانشجو معماری هستید ؟
-سال هاست دارین توی بازار کار ،کار میکنین ولی حس میکنین یه جای قضیه میلنگه؟
در هر شرایطی همیشه این دغدغه برای اهالی معماری وجود داره که :
– نرم افزار رو کی شروع کنم ؟
– با چی شروع کنم ؟
– اصلا کار دست و اسکیس کافی هست یا نه  ؟

 

 

 

 

اول از همه چیزی که مهم هست اینه که شما چه چیزی از خودتون درآینده میخواین ؟ این چه چیز خواستن صد در صد در انتخاب نرم افزارتون تاثیر داره … شک نکنین مهمترین پارامتر هست !


به طور مثال : هر کدوم از موارد زیر یک مسیر نرم افزاری یا همون ورک فلو رو میطلبه :


– اینکه شما بخواین یک معمار بشین .
– اینکه شما بخواین یک رندر من بشین .
-اینکه شما بخواین متخصص نقشه های اجرایی بشین .
– اینکه شما بخواین جنرال آرک ویز آرتیست بشین .
– اینکه شما بخواین برای معماری اکثریت کار کنین .
– اینکه شما بخواین برای معماری اقلیت کار کنین .
– و خیلی موارد دیگه ! 


شما الان باید متوجه دلیل تنوع نرم افزاری شده باشین ! چون هر چیزی رو برای کاری ساختن این تنوع به وجود اومده و ما باید مناسب نیازمون دست به انتخاب بزنیم . اینکه بعضی ها فکر میکنن زرنگ بودن فهمیدن فلان نرم افزار خفن هست اشتباه مطلق هست ! مطمئن باشین اگه نرم افزار بدی وجود داشت کمپانی ش سر سال ورشکست میشد ! متاسفانه خیلی ها در بحث های بی سرانجامی,میان هر نرم افزاری رو با هم مقایسه میکنن .🙄


اگه شما تونستید یک نیسان آبی😅 رو با سواری سمند مقایسه کنین مقایسه کنین ؛ میتونین 3Ds Max و Revit  روهم مقایسه کنین !   نگران نباشین ماجرا اونقدر هم پیچیده نیست ! به خودتون برگردید و ببینین چی توی خودتون دارین ؟ علاقه تون توی چی هست ؟ حتی اگه نمیدونین به چی علاقه دارین باز هم تا انتهای این مقاله رو بخونین چرا که شما نه تنها متوجه ابعاد گسترده معماری میشین بلکه علاقه خودتون و به تبع  نرم افزار مناسب ش رو پیدا میکنین !

 

 

 

ما هر چه قدر بخوایم ریز تر وارد شناخت نرم افزارهای رشته ی معماری هست بشیم ؛ به تنوع بیشتری میرسیم و پراکندگی و کلافگی حاصل میشه و از طرفی به یک شناخت کامل از کل ماجرا نمیرسیم ؛ برای همین با بررسی 4 تلنگر سعی میکنیم به یک کلیت از این موضوع برسیم تا بررسی جزییات پراکنده نشه :

 


تلنگر اول : معمار یا CGI Artist یا ArchVIZ Artist ؟

تلنگر دوم : اجرا یا بیلبورد؟

 

تلنگر سوم : معماری اکثریت یا معماری اقلیت ؟

تلنگر چهارم : ایران یا مهاجرت یا Freelance ؟

 

 
 


تمام تلاش ما این هست که در این 4 تلنگر ادراک این موضوع رو فراهم کنیم که انرژی که وسواس شما یا انتخاب شما یا کَل کَل های نرم افزاری شما میگیره باید توی شناخت شاخه ها مصرف بشه نه ابزار ها . نه اینکه شناخت ابزار که میشه همون نرم افزار مهم نباشه ها نه ؛ ولی شما باید در درجه ی اول فعل رو بشناسین بعد ابزارش رو . مثلا فعل “ مدلینگ مهندسی بر پایه ی BIM ” شناخته میشه و بعد ابزارش بین Revit یا Archicad یاTekla یا … انتخاب میشه.


 
 
 

 

تلنگر اول : Architect یا CGI Artist یا ArchVIZ Artist ؟

 

توضیح مختصر :

Architect : کسی که به خلاقیت و ایده ی خودش شناخته میشه . خط اصلی پروژه رو میکشه و ارتباط ناچیزی با نرم افزار داره.

 CGI Artist یا CG Artist : هنرمندcomputer graphics یا هنرمند Computer-generated imagery که با هم تفاوت هایی دارن ولی در اینجا به صورت کلی به آرتیستی میگیم که از فرایند معماری درک چندانی نداره ولی برای انواع پرزنت ها به اون مراجعه میشه .

ArchVIZ Artist : یه معمار و یه CG Artist رو با هم بندازین توی مخلوط کن نه اونقدر مزه ی معمار میده نه اونقدر مزه ی CG Artist

این تلنگر , خط و مرز جداکننده ی دانش آموخته ی معماری با اشخاص دیگه ای هست که از رشته های مرتبط مانند گرافیک ، کامپیوتر ، طراحی صنعتی و … وارد این حوزه میشن . اینکه یه  آرک ویز آرتیست دانش آموخته ی معماری باشه بسیار مهمه ولی قرار نیست همه ی دانش آموختگان معماری ,آرک ویز آرتیست بشن  . این در حالی هست که دانش آموختگان رشته های دیگه در ورود به این حوزه فقط میتونن به CG Artist شدن برسن؛ نه آرشیتکت شدن نه ArchVIZ Artist شدن. اما اتفاقی که در عرف افتاده یه مصیبت فول اچ دی هست چون در اذهان عمومی رندرمن یا همون CGI Artist به عنوان معمار شناخته میشه و هرکی رندرش بهتر بشه معمار تر خطاب میشه و مهندس تر میشه !😐  این تصور غلط در هر سطحی از اجتماع که وجود داشته باشه ؛ هم برای هویت هنرمند هم برای هویت معمار در اون سطح اجتماعی مهلک هست.

 یه نگاه به تصویر زیر بندازین ؛ آرک ویز آرتیست جایگاه ثابتی نداره . یعنی الزاما 50%معمار 50% رندرمن نیست. ممکن هست در این طیف خاکستری هر جایی قرار بگیره . آرک ویز آرتیست بودن فرمول ثابتی نداره و هیچ شخصی نمی تونه دقیقا کپی یک شخص دیگه باشه . وقتی شما یک موتور رندر اضافه یاد میگیرین یه قدم به سفیدی CG Artist نزدیک میشین و وقتی میرین کتاب ” الگوهای استاندارد در معماری از کریستوفر الکساندر ” رو مطالعه میکنین یه قدم به سیاهی Architect شدن نزدیک میشین . اینکه چه جایگاهی از این سیاهی مطلق تا سفیدی مطلق مناسب نیازها و علایق شماست ؛ هدف ما در این مقاله ست . ( این 2 رنگ صرفا مثال هستن به حاشیه نرید😁)

چه نرم افزاری رو برای معماری یاد بگیرم
گاهی اوقات دانشجوی معماری اینقدر درتنوع نرم افزاری و مهارتی می پیچه که یکCGI Artist هم اینقدر تنوع به تخصص هاش نمیده! بعد انتظار هم داره بهش بگن Architect 🙄 در حالی که اینقدر از معماری و دیزاین و متریال اجرایی فاصله گرفته که دیگه واقعا آرک ویز آرتیست هم نیست ! مثلا از طرفی انیمیشن آفلاین با کرونا رندر میگیره و از اون طرف داره برای ساخت محیط تعاملی با آنریل انجین تقلا میکنه ؛ خوب واقعا این 2 تا رو با هم داشتن رو یک CGI Artist هم به زور هندل میکنه! شبانه روز همه مون 24 ساعت هست پس اگه کسی جنبه ای از مهارت هاش رو بسیار برجسته کرده قطعا از جنبه ی دیگه ای جا مونده . این حرص و ولعی که مثلا هم اسکچآپ و رویت و زیبراش و مکس رو با هم بلد باشیم یعنی تباهی یعنی کم عمقی در همه شون و در بهترین حالت یعنی همه کاره و هیچ کاره !😕

 

خلاصه میشه گفت آرک ویز آرتیست خاکستری میانه (بدون تمایل به هیچ طرفی ) , دانش آموخته ی معماری ای هست که در حد معمول و آبرومندانه ای نرم افزارهای محدودی رو کار میکنه. نه قدرت ذهنی و خلاقیت یک معمار خالص رو داره نه تنوع مهارت نرم افزاری یک CGI Artist رو. در کل یه چیز میانه و آبرومند . نه طراحی خودش رو باید با آثاری که جوایز مسابقات معماری رو برنده میشن مقایسه کنه و نه پرزنت ش رو باید با CGI Artist ها که از هر پنجه شون یه مهارتCG میباره و همه هم ریلستیک  مقایسه که.

 

 

آرک ویز آرتیست “ArchVIZ Artist” از کجا اومد ؟
 
با پیشرفت حوزه ی نرم افزاری و اثر گذاری بالای اون در معماری ؛ دیگه مثل قدیم نمیشد فقط با اسکیس و طرح دستی پرزانته انجام داد. طبیعتا همون شخصی که برای بیان ایده های معمارانه ش سراغ ماژیک و مداد و … می رفت حالا باید سراغ کامپیوتر و نرم افزارهای متعدد رو میگیرفت و این مسئله نیازمند دانش نرم افزاری بود چیزی که معمار ها تا اون موقع اطلاع چندانی ازش نداشتن ! راه حل چی بود ؟ مشاغلی به اسم “رندر من ” “Render MAN ” “اپراتور پرزنت دیجیتالی” یا CGI Artist به وجود اومد که دانش آموخته های کامپیوتر سراغش میرفتن و یه جورایی جور دانش نرم افزاری و سخت افزاری لازم مورد نیاز برای پرزانته دیجیتالی آثار معماری رو میکشیدن ولی 2 تا اتفاق در مرور این سال ها افتاد :
 
 

1_ معمار یا ایده پرداز پروژه زمان زیادی رو صرف تفهیم کردن “رندر من ” صرف میکرد طوری اگه اگه حداقل مدلینگ رو خودش یاد میگرفت کارش زودتر پیش میرفت . (اپراتور زیاد از معماری سر در نمیاورد)
 
2 _ نرم افزارها در طول زمان ساده – سریع و در دسترس شدن و اون درگیری بیش از حد و اطلاعات کامپیوتری رو نیاز نداشتن .
 
 

اینجوری بود که دسته ای از فارغ التحصیل های معماری خودشون به سراغ این نرم افزارها رفتن و ترکیبی از “رندر من و معمار ” به وجود اومد که با عنوان آرک ویز آرتیست “ArchVIZ Artist” میشناسیم شون . کارشون شبیه سازی معماری یا همون پرزانته دیجیتالی آثار معماری هست ولی از اون طرف چون دانش آموخته معماری هستن فضا , عملکرد و نیازهاش رو درک میکنن و نیاز نیست همیشه یک معمار بالا سرشون باشه تا به دیوار نخورن این افراد :
 

❇ در پروژه های کوچیک و نه چندان پیچیده میتونن از صفر دیزاین تا فاز 2 تا مدل و رندر و پرزنت کار رو انجام بدن و حتی دانش اجرایی داشته باشن و ناظر پروژه هاشون هم باشن.

❇ در پروژه های بزرگی که نیاز به کار تیمی هست فقط میتونن در بخش خاصی فعالیت کنن . مثلا پرزنت دیجیتالی یا مدلینگ و توسعه ایده ی معمار و یا نظارت بر اجرا و … مشارکت داشته باشن . اما اگه در یکی از این تخصص ها پر رنگ تر شده باشن ,میتونن مدیریت اون بخش رو به عهده بگیرن . به طور مثال دانش آموخته معماری که روی مدلینگ Nurbs ,poligon و CAD مهارت داره مثلا راینو (گرس هاپر)و اسکچآپ رو مسلط هست میتونه مدیریت بخش مدلینگ و توسعه ایده یک آفیس رو به عهده بگیره و به نوعی تمامی پرسنل اون بخش رو سرآوری کنه .

 
 
 

 

ما  بین CG Artist و معمار خط جدایی کشیدیم چون نرم افزارهاشون تفاوت های بسیار زیادی دارن و نرم افزارهای Archviz Artist  ما بین این دو هست و نقاط اشتراک شون هم کم نیست.  نکته ی کلیدی در این تلنگر اینه که اگه به طور مثال اگر شما میخواین معمار باشین و مهندسی تر نرم افزار انتخاب کنین پس به تبع باید سراغ نرم افزارهای CAD برین (نه الزاما AutoCAD) و عملا نرم افزارهایی که ویژوال و پرزنت مسلک هستن خود به خود حذف میشن برای شما .

به نمودار زیر خوب دقت کنین این نمودار بر حسب 928 فرصت شغلی در50 شرکت برتر ساختمانی دنیا در سال2015  محاسبه شده .آمار فراوانی نیازهای ضروری یا همون خواسته ها به نفع نرم افزارهای مهندسی تر هست (یعنی از معمار خواسته میشه معمار باشه یا نهایتا آرک ویز آرتیست. به عبارت دیگه جای موتور رندرها و 3Dsmax و … بسیار کم رنگ هست :

 

 


❇در قسمت های بعدی این مقاله چندین دفعه به این نمودار اشاره میکنیم و از اطلاعاتی که میده برای تفکیک نرم افزارها از هم استفاده میکنیم ❇



مطالب پیشنهادی

6 پاسخ به “از کجا شروع کنم ؟ (1)”

  1. کامنت سایت قبلی گفت:

    ممنون از راهنماییتون. معلومه آدم با تجربه و پخته ای هستید . خیلی ممنون که این حرف ها رو اینجا زدید . این صحبت ها خیلی ارزشمند هست و میتونه دانشجوهای تازه کار مثل من رو از سردرگمی در بیاره.
    خدا خیرتون بده .

    • سروی گفت:

      سلام صالح جان
      ممنون از نظر لطف شما ؛ رسانه ی ما باشین

  2. کامنت سایت قبلی گفت:

    من تازه با سایتتون آشنا شدم و افسوس میخورم که چرا زودتر از اینا با شما برخورد نکردم سایت واقعا عالی دارین ممنون از شما بابت تمام آگاهی که به جامعه مهندسی میدین

    • سروی گفت:

      سلام وقت تون به خیر باشه
      نظر لطف شماست
      خیلی خوشحالیم که فعالیت مجموعه ی ما مورد توجه شما قرار گرفته و ممنون از انرژی که دادین .
      رسانه ی ما باشید

  3. کامنت سایت قبلی گفت:

    خدا خیرتون بده

    • سروی گفت:

      امیداوریم مفید بوده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.