💔 ⚠️ سلام ؛ در حال حاضر سربازی ام ؛ فرصت کافی برای آپدیت مطالب ندارم ؛ هاست دانلود وبسایت به خاطر بی مسئولیتی شرکت ارائه دهنده کاملا پاک شده ؛ استارت مجدد نیاز به زمان و انرژی داره که فعلا ندارم - اگه به فایل خاصی نیاز دارین به اینستاگرام وبسایت دایرکت بدین 💔 ⚠️
تاریخ انتشار: 1399/07/12
نویسنده: نبی سروی
تعداد بازدید: 15469
اشتراک گذاری:
تلنگر سوم : معماری اکثریت یا معماری اقلیت ؟
مثال پرزنت ژورنال در فرم های ژورنال : اون دسته از پروژه های دفتر زاحا حدید که توسط استدیو MIR پرزنت شدن .یعنی هم خود بنا کالبد و یا بهتره بگیم مدلینگ پیچیده ای داره و بهش میشه گفت ژورنال وهم اینکه توی رندرش نهایت رنگ و لعاب و جذابیت برای ژورنال بودن رعایت شده .)مثال پرزنت ژورنال در فرم های ژورنال : رندرهای هایپر ریلستیک برای خانه های اقلیت که با پرزنت عالی قصد دلبری کردن از کارفرما رو دارن😅
1- ژورنال بودن در ساختار و فرم
معماری پارامتریک و الگوریتم دار هم گونه ای دیگه از معماری هستن که ساختار ژورنالی دارن . همون طور که این روایت های فرمی از معماری, عملکردهای خاصی مثل موزه – فرودگاه – نمایشگاه و … رو میطلبن ، همون طور هم نرم افزارهای خاصی رو برای مدلینگ میطلبن.
اساسا اگه قرار باشه مهندسی بودن در ساختار و فرم (فاز2 پذیر بودن) نادیده گرفته بشه کاربر میتونه با نرم افزارهایی مثل اسکچ آپ هم پیچیده ترین فرم ها رو خلق کنه .
محبوبیت 3دی اس مکس بیشتر مدیون بخش پرزنت این نرم افزار هست تا مدلینگ مهندسی اون و شرکت های بزرگ معماری دنیا ترجیح میدن از این نرم افزار در پرزنت استفاده کنن تا در طراحی و بحث مهندسی و برای همین این نرم افزار در نمودار مورد بررسی ما رتبه ی پایین تری داره .(خاکستری های روشن ) خوب ! کم کم داریم به بخش ژورنال بودن در پرزنت نزدیک میشم .
2 – ژورنال بودن در پرزنت
خوب بر خلاف بخش قبلی، ژورنال بودن توی پرزنت بیشتر با نرم افزارهای غیر مهندسی یا بهتر بگیم انیمیشن سازی و هنری و CGI و شاید بعضا VFX به دست میاد . تنوع و امکانات زیادی در این حوزه نرم افزاری وجود داره و رقابت و گردن گیری همیشه بالاست ! البته در کشور ما کمی غلیظ تر و عجیب تر ! هرچند این تنوع و تفاوت زیاد هست ولی واقعیت امر اینه که خیلی خیلی کم پیدا میشن آثاری که با یک نرم افزار ایجاد شده باشن و نشه با بقیه نرم افزارها ایجادشون کرد . البته این بحث صرفا برای آثار معماری CG هست. برای تسلط بیشتر به این موضوع پیشنهاد میکنیم حتما ورکشاپ رایگان “رندرینگ را بهتر بشناسیم “ رو مشاهده کنین.👌
برای اینکه بتونیم راحت تر این حوزه رو بررسی کنیم میایم ژورنال بودن در پرزنت رو به 3 شاخه تقسیم میکنیم :
1 -ایجاد صحنه های پر کار “ نرم افزار مدلینگ ”
2 – ایجاد رندر های ریلستیک :” نرم افزار رندرینگ “
3 – پست پرو داکشن حرفه ای ” نرم افزارهای ویرایش تصویر و فیلم “
تفاوت نرم افزارهای مهندسی و هنری باعث میشه 3 نوع رویکرد یا بهتره بگیم ورک فلوو شکل بگیره :
اونچه که باعث تفاوت اصلی میشه بحث کیفیت نیست بلکه آپشن هایی هست که هر کمپانی به صلاح دید و قدرت برنامه نویسی خودش در کنار الگوریتم انتخابی بیرون اومده از فرمول اصلی قرار میده. به طور مثال:
بعضی دوستان میگن پس با سختی ودردسرهای v_ray که از biased بودنش میاد و در نهایت کیفیت رندر مشابه بقیه انجین ها؛ چرا v_ray همچنان پرکاربردترین انجین رندر در کارهای معماری کشور ما و بعضا دنیا هست ؟! خوب این سوالی هست که جوابش رو در ورکشاپ رایگان “رندرینگ را بهتر بشناسیم “ رو دادیم .
خوب دنیای انجین های آفلاین رو همین جا رها میکنیم و به شناختن انجین های ریل تایم میپردازیم . انجین های ریل تایم همون طور که از اسمشون پیداست برای رندرهای بلادرنگ و سریع به وجود اومدن که به خاطر محاسبات سبک شون در کسری از ثانیه خروجی مناسب رو در اختیار کاربر قرار میدن . این جنس انجین ها در اصل برای ساخت بازی های رایانه ای به وجود اومدن . محاسبات سبک باعث شد برخی از کمپانی ها با توسعه انجین های ریل تایم اون ها رو به انجین های ریل تایم مخصوص آثار معماری در بیارن . که از این بین میشه به Lumion – Lumen RT -Enscape -D5 Render Tiwomotion اشاره کرد . محاسبات این موتورهای رندر بر پایه کارت گرافیکGPU هست و در صورت تامین نبودن حداقل Vram در کارت گرافیک شما امکان اجرا نخواهند داشت . برای اطلاع بیشتر از این موضوع پیشنهاد میکنیم آموزش رایگان “شناخت کارت گرافیک یک بار برای همیشه”رو مشاهده کنین .
در این انجین ها علاوه بر اینکه محاسبات و زمان رندر کاهش پیدا کرده ؛ سطح دانش مورد نیاز برای یادگیری رندرینگ هم به طرز محسوسی پایین اومده در حدی که ساده ترین انجین های آفلاین در برابر این انجین ها بسیار سخت تر هستن !البته همون طور که گفته شد انجین های ریل تایم اختصاصی معماری به این شکل هستن وگرنه تسلط بر انجین های ریل تایمی مثل: Unreal – Unity – Cry و … این قدرها هم ساده نیست و اتفاقا مصائب مخصوص خودش رو داره . توی ذهن تون کیفیت یک انیمیشن و یک بازی خوب امسال رو مقایسه کنین . مسلما انیمیشن کیفیت بالاتری از بازی داره ؛ چرا که انیمیشن ها عموما با انجین های آفلاین رندر میشن و بازی ها با انجین های ریل تایم ساخته میشن . هر چند در سال های اخیر تکنولوژی ریل تایم پا به پای انجین های آفلاین وارد عرصه انیمیشن سازی هم شده و کیفیت خودش رو به شدت بالا برده ولی هنوز راه داره تا دقیقا به کیفیت آفلاین ها برسه .
3 – پست پرو داکشن حرفه ای ( نرم افزارهای ویرایش تصویر و فیلم )
خوب حالا که کمی با مرحله ی پست پرو آشنا شدیم اون رو در قالب محور اصلی این بخش مقاله یعنی ژورنال و عرف بررسی میکنیم . پست پرو داکشن رو میتونیم حلقه ی اشتراک پرزنت ژورنال و عرف بدونیم . یعنی قرار نیست حتی کسی که صرفا در حد پرزنت عرف میخواد کارکنه دست به فتوشاپ و امثالهم نبره . پست پرو در تک فریم رو اگه در مالکیت فتوشاپ فرض کنیم میتونیم بگیم تمام کسانی که در حوزه آرک ویز فعالیت میکنن باید فتوشاپ رو بلد باشن .
فتوشاپ دقیقا مثل نفت هست ! کشورهای جهان سوم فقط میتونن استخراجش کنن و بفروشن “ یعنی یک استفاده ی سطحی ” ولی کشورهای جهان اول اشک نفت رو درمیارن از بس به همه چیز تبدیل ش میکنن . “یعنی استفاده ی عمیق” مسلما نمیشه گفت چون یک کاربر استفاده ی عمیق رو بلد نیست پس سمت فتوشاپ نره ! خوب هر جور نگاه کنیم به هر صورت همون استفاده سطحی هم خودش کلی تاثیر روی کار میذاره و اتفاقا همون استفاده سطحی اگه تداوم داشته باشه به تدریج کاربر رو به سمت استفاده ی عمیق تر سوق میده و یجورایی نفت کش ها رو به پالایشگاه مجهز میکنه. پست پروداکشن قطعا پروسه مهم در ارائه ی بهتر چه در سطح عرف و چه در سطح ژورنال هست و چه بسا که با جدی گرفتنش میشه سطح پرزنت عرف رو به سطح پرزنت ژورنال رسوند و مطمئن باشید خروجی حاصل از ترکیب هر نرم افزار مدلینگ و رندرینگ با رسیدن به مرحله ی پست پروداکشن میتونه در بالاترین سطح ممکن قرار بگیره .
“” پایان قسمت سوم “”
خواندن قسمت اولخواندن قسمت دومخواندن قسمت چهارم
مطالب پیشنهادی
سلام و درود من این مطلب رو قبلا توی کانال تون خونده بودم واقعا عالی بود . یخورده بلند هست ولی واقعا جامع و کارامد هست . دیدم کسی کامنت نداشته برای این مطلب ؛ حس کردم اولین نفر بودن برای تشکر از مطلب حس خوبی میده . ممنون از تمام زحماتی که میکشید .
سلام جناب نوروزی . ممنون از حضور و پیام تون . حس تون جالب بود برام در مورد بلند بودن مقاله ؛ ما اون رو به 4 قسمت که در هر قسمت یکی از تلنگرها گفته میشه تقسیم کردیم .
سلام و خدا قوت خوندن این مقاله واقعا ارزشمند و مفید هستش برای من که باعث عمق تر شدن یک خط فکری در همین تفاوت نرم افزارهای مهندسی و هنری و ترکیب این دو در ارائه پروژه ها بود. تشکر و آرزوی موفقیت برای اعضای تیم و مهندس سروی
سلام میلاد جان دقیقا رسالت و هدف از نوشتن این مقاله همین چیزی هست که شما درک کردین . ممنون از شما و انرژی که به من و تیم میدین .
سپاس و تشکر فراوان از مقاله زیبا و بسیار مفیدتان. صمیمانه سپاسگذارم.
سلام جناب جلالی عزیز ممنون از اشتراک نظرتون و نظر لطف شما ؛ رسانه ی ما باشید
سلام حالا اسکچ آپ بهتره یا رویت یا آرشیکد؟ ✌️✌️✌️
لیلی زن بود یا مرد ؟!
سلام در اسکچاپ 2018 در بحث کشیدن رکتانگل یا مربع یه مشکل دارم و اونم اینه که وقتی ابعاد رو میدهیم تا یک مربع ترسیم بشه قادر به این کار نیست یه ابعادی رو انگلیس میزنه و بعد ممیز بعد دیگر رو فارسی و کلا نمیشه یک مربع کشید . ممنون میشم راهنمایی کنید .
سلام عزیز وقت تون به خیر باشه احتمالا سیستم شما مشکل تغییر سیمبل اعشار از “.” به “/” رو داره . آموزش زیر رو ببینین : https://upsketchup.ir/post/101
اگه مشکل تون حل نشد اطلاع بدین
درود بر شما با مطالب مفید وعالیتون من با اسکچاپ کارام رو مدل میکنم اما برای کار های کلاسیک و وارد کردن مدل های سنگین مشکل دارم لازمه که از نرم افزاری مثل مکس که به قول خودتون این مدل ها رو روی انگشتش میچرخونه استفاده کرد؟
با سلام و عرض تشکر بایت مطالب و آموزش هایی که مدتی دنبالشون بودم و اینجا به صورت جامع مدنظرم و دقیق کنار هم نوشته شده بود… خسته نباشید واقعا…
سلام وقت تون به خیر باشه
پوزش بابت تاخیر در پاسخ دهی
خیلی بستگی به میزان پلیگان مد نظرتون داره ولی به صورت عمومی چیزی مثل مکس قطعا سر سنگینی اذیت تون نمیکنه و خیلی عالی جلو میرین فقط باید یک زمان مناسب برای یادگیری مکس یا امثالهم بذارین . به نظر بنده پراکسی چیزی نیست که بشه باهاش برای آبجکت کلاسیک استفاده کرد
خوشحالم که مورد رضایت تون قرار گرفته . رسانه ما باشید
سلام وقتتون بخیر. من چون تازه شروع به یادگیری نرم افزار ها کردم بین سیل عظیم نظرات و برنامه های متفاوت و … گیج شده بودم. با این مقاله اما خط فکری من راه خودش رو پیدا کرد. تشکر میکنم ازتون.
سلام وقت تون به خیر باشه خواهش میکنم عزیز ؛ خوشحالیم براتون مفید بوده این مجموعه مقاله ؛ رسانه ی ما باشید
سلام مهندس عزیز واقعا این مطالبی که نوشتین بسیار عالی بود چونکه سوالهایی که همیشه ذهن منو درگیر خودش کرده بود الان جوابمو خیلی واضح گرفتم خیلی روان و خودمونی توضیح دادین ودرکش خیلی راحته اینجور مطالبو من تو هیچ سایتی یا کانالی ندیدم تا با سایت شما اشنا شدم واقعا ممنونم که وقت میزارین و این مطالب و اموزشهارو در دسترس همگان قرار میدین
سلام ابوالفضل عزیز
خوشحالیم مطلب براتون مفید بوده .? برای دیده شدن مطالب اینچنینی صرفا انتشارشون مهم نیست بلکه در معرض نمایش بودنش مهم هست تا دوستان دیگه ای هم بتونن مطالعه ش کنن واسه همین ما همیشه به دوستانی مثل شما که تازه با ما آشنا شدن میگیم : رسان هی ما باشید ??
خداییش همه چی خیلی خفنه حیف دیر پیداتون کردم!
سلام عزیز وقت تون به خیر باشه ? ماهی رو هر وقت از آب بگیرین تازه ست.☺ رسانه ی ما باشین شاید 4 نفر دیگه لازم داشتن ما رو دیر پیدا نکنن !??
واقعا عالی بود…براوو
ممنون از شما که کامنت میذارین و انرژی ?❤
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه *
نام
ایمیل
وب سایت
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
سایر موضوعات