سلام😊 با توجه به تغییر کامل وبسایت مون ؛در صورت مشاهده هر ایرادی این جا کلیک کنین و بهمون کامنت بدین🙏🌹

شناخت GPU مناسب معماری

تاریخ انتشار: 1399/07/24

نویسنده: نبی سروی

تعداد بازدید: 7492

اشتراک گذاری:

شناخت GPU مناسب معماری

سلام دوستان وقت تون به خیر باشه 

یه سری چیزها هست که باید بدونیم ولی کسی بهمون یاد نمیده ؛ در گذر زمان و اتفاق و تجربه به دست میاد . مثلا هیچ وقت هیچ استاد دانشگاهی به من نوعی در مورد سنگ بوک مچ توضیح نداد ! توی بازار کار هم کسی اشاره ای نمیکرد ولی بالاخره یه روزی یه کارفرمایی یه عکسی دید و خواست و پیگیر شدیم تا فهمیدیم بوک مچ چیه ! خیلی چیزهای توی دنیای معماری اینجوری ه و من نوعی که دیگه بی خیال این شدم که غر بزنم که چرا معماری اینقدر همه چیز لازم داره ! تموم نمیشه چیزهایی که باید بلد باشیم . از فن بیان بگیرین تا قیمت مصالح تا قیمت زمین تا اصول اجرایی تا نرم افزار مدلینگ و رندرینگ و برندینگ و بازاریابی!  عملا شونصد تا شغل رو داریم با هم یدک میکشیم و این معمار به معنی جنرال خیلی داستان ه . به هر صورت الان شرایط این هست و کاریش نمیشه کرد . 

یکی از جوانبی که ما به عنوان معماری زیاد ازش سر درنمیاریم و آموخته ای هم ازش نداریم دنیای سخت افزارهای معماری هست و دقیقا زمانی که میخوایم  سیستم بخریم یا ارتقا بدیم  گرفتارش میشیم و شروع میکنیم به دست پا زدن وفرو رفتن ! چون خودم یه 2 باری غرق این ماجرا شدم و خاطرات تلخی رقم خورد ؛ حس کردم میشه در حد مورد نیاز در مورد سخت افزارهای مورد نیاز گفت . نه اون قدر عمیق و نه اونقدر سطحی . در حدی که بالاخره کلاغ رو رنگ نکنن و جای طوطی بهمون نندازن  البته اکثرن خودمون دست میذاریم روی کلاغ و فروشنده بیچاره بیگناه هست . اون که نمیدونه کاربرد سخت افزار توی نرم افزارهای معماری چطوریه ؛ ما باید بدونیم و طبق اون ازش تقاضا کنیم .

اسم این تایتل آموزشی جدید رو گذاشتیم” یک_بار_برای_همیشه ”  و قسمت اول ش رو با دنیای جذاب کارت های گرافیک شروع کردیم . امیدوارم با به اشتراک گذاشتن این قسمت به ما انرژی بدین که یکی یکی ؛ سخت افزارهای مهم دیگه ای که برای ما نیاز هست رو با هم بررسی کنیم . 

قسمت اول -کارت گرافیک – #یک_بار_برای_همیشه 

در این قسمت یاد میگیریم که : 

ارتباط کارت گرافیک با موتور رندر و نرم افزار مدلینگ ما چیه ؟
این داستان درایور هایی که هی آپدیت میکنیم چیه ؟
این داستان گرافیک دومی اینتلی که روی لپ تاپ ها هست چیه ؟
چرا وقتی یک نفر میگه گرافیک من 8 گیگ هست داره اشتباه میکنه ؟
رم گرافیک چه ارتباطی و چه فرقی با رم اصلی سیستم داره ؟
کیفیت کارت گرافیک رو چطور محک بزنیم ؟
کدوم ش واجب تر هست برای کاربری که میخواد رندر بگیره ؟
انویدیا بهتر هست ای ام دی ؟
چطور قدرت کارت های گرافیک رو با هم مقایسه کنیم ؟
مقرون به صرفه بودن کارت گرافیک یعنی چی ؟
ملاک ها برای خرید کارت گرافیک مناسب معماری چی هست ؟
و خیلی سوال های دیگه رو توی این قسمت پوشش میدیم 

هرگز نشه فراموش ؛ لامپ حمایت روشن 😂😂😂
رسانه ما باشید 

مطالب پیشنهادی

31 پاسخ به “شناخت GPU مناسب معماری”

  1. کامنت سایت قبلی گفت:

    چقدر دنبال همچین چیز مهمی بودم

    • سروی گفت:

      ممنون از نظر لطف شما
      رسانه ی ما باشید

    • سروی گفت:

      ممنون از کلمات دوست داشتنی تون
      رسانه ی ما باشید

    • سروی گفت:

      ممنون از نظر لطف شما عزیز ✋️
      خوشحالم براتون مفید بود .
      رسانه ما باشید

    • سروی گفت:

      سلام رحمان جان
      چقدررررررر هم دلت پر بوده ماشاالله

      بله متاسفانه افرادی که شناختی به رندر معماری ندارن فکر میکنن محسابات رندر معمرای مثل محاسبات دقیق ریاضیات و فیزیک و … هست و به کوادرو نیاز داره که اشتباه هست قطعا .

      مجموعه ی فرکانس – سرعت – پهنای باند و … میشه بنچمارک . بنچمارک در حقیقت میشه راندمان و چیزی که مهم هست همینه . هر کمپانی برای خودش بنچ مارک داره و بنچ مارک رانر داره ( مثل چیزی که اول لومیون میاد ) که فرصت نشد توی این قسمت در موردش صحبت کنیم . استقبال خوب باشه در قسمت بعدی بهش میپردازیم . ( دیگه قضه رفرنس و غیر رفرنس حل میشه اینجوری)

      والا من یادم نمیاد جایی گفته باشم دست دوم عمرش رو کرده . ولی اینکه دست دوم دست یک خانوم معمار بوده که سال به سال یه دونه لومیون باهاش رندر میکرده یا اینکه گیمری بوده که 60 فریم 24 ساعت داشته کال آ، میزده یا یه ماینری داشته ثانیه به ثانیه هش میکشید و ارز دیجیتال استخراج میگرده ! اینا خیلی باه هم فرق میکنن . بنده اگه نو خریدم که هیچ ولی اگه دست دوم خریدم همیشه از آشنا گرفتم که داستان نشه و همچنین یه خورده گارانتی ش هم مونده باشه واسه محکم کاری . مراکزی هستن که دست دوم میفروشن یا تست میکنن و مسئولیت میپذیرن .( اسم ازم نخواین ؛ داستان میشه )

    • سروی گفت:

      خیر الزاما هر سیستم گیمینگی برای معماری خوب نیست .
      مثال :
      خیلی از بازی ها با SLI اوکی هستن وممکن هست سیستم گیمینگ با موازی کردن چند گرافیک اسمبل شده باشه ولی انجین رییل تایم فقط یک کارت رو میشناسه

      بنده با تمام وجودم حس کردم که تکنولوژی کارت گرافیک نهایتن نهایتن برای 4 سال آینده خودش رو جواب بده . بعد از اون کم کم میشه معمولی و خارج از گود . ( واسه همین خیلی از لپ تاپ های دوران کارشناسی دانشجوهای معماری مناسب رندرینگ نیست ) پس از الان کارت گرافیک 5 سال آینده ت رو نخر !

      در مورد مادربورد و سی پی یو صحبت زیاد هست و دارم تلاش میکنم برای قسمت های بعدی با متخصص بیایم خدمت تون ولی همین قدر بهت بگم که مادربورد آپشنال به اون صورت کار ما رو دچار تغییر نمیکنه ولی اینکه چه تعداد رم و با چه باسی و از چه سری رو پوشش میده خیلی مهم ه و البته مادربورد ها سوکت های خاصی دارن واسه سی پی یو .

      SLI در دنیای رندرینگ معماری تاثیری نداره .( انجین های آفلاین خودشون تجیمع میکنن سرعت رو و نیازی به سوکت SLI نیست . )

      قطعا باید بسپارین به فروشنده . اما باید بدونین که از فروشنده چی میخواین . فروشنده ها اکثرن فکر میکنن باید خفن ترین سی پی یو رو بهتو نبدن در حالی که واقعا دیگه اینجوری نیست . مخصوصا برای اسکچ اپ که فقط با یک هسته ی سی پی یو پردازش میکنه و 9 و 7 براش فرقی نداره اصلا

      مانیتور اضافه به صورت تقریبا 1.5 گیگ از وی رم گرافیک رو اشغال میکنه.(قاتل مخفی ) و پورتی هم اضافه نمیکنه .

      جواب دادم دیگه

    • سروی گفت:

      ممنون از نظر لطف شما

      ما برنامه داریم که تایتل های آموزشی متنوعی رو ارائه کنیم و هر کدوم که وایرال شد و یا استقبال بیشتری داشت رو ادامه میدیم . ممکن هست ادامه این تایتل هم مثل قسمت پنجم درآمد ارزی فیریز بشه .

  2. کامنت سایت قبلی گفت:

    سلام
    اطلاع رسانی شما بسیار مفید و عالی بود
    امیدوارم همیشه موفق و سلامت باشید

  3. کامنت سایت قبلی گفت:

    دو هفتس درگیر این مشکل بودم.
    واقعا ممنونم استاد
    همیشه پیروز و سلامت باشید

  4. کامنت سایت قبلی گفت:

    چقدررررر به همچین مقاله ای نیاز داشتم
    چقدرررررر سرچ باهدف ولی بی نتیجه داشتم سر این موارد (کرم از خود درختم هست خوشش میاد سرچ کنه تو مسائل سخت افزاری )
    جالبه فروم دیجی کالا و اکثر مقالات میگن برای رندر برید سراغ سری کوادرو و اصلا سمت جیفورس نرید! و نمیگن این رندر که نوشتن منظورشون چیه، ریل تایمه آفلاینه اصلا رندرینگ معماری منظورشونه یا چیزای دیگه
    راجب ظرفیت گفتید ولی راجب سرعت و فرکانس نه البته بنچمارک اینارو لحاظ میکنه ولی اون انگار نگاه تک بعدی نداره و کلیه
    این بنچمارک بین رفرنس ها بود. همین مقایسه کافیه یا دنبال مقایسه ی رفرنس ها بین تولیدکننده ها هم باشیم؟ انگار این oc خیلی حرف پشتشه!
    راجب دست دوم هم گفتید؛ من همش دیدم این بوده که دست دوم عمرشو کرده و مستهلک شده. این راجب سخت افزارها صدق میکنه؟

  5. کامنت سایت قبلی گفت:

    چندتا سوال اساسی دیگه هم همیشه داشتم. اگه قسمت های دیگه ای از این دست مباحث وجود داشت و صلاح دیدید اشاره کنید…
    ایا یه سیستم گیمینگ لزوما برای رندرینگ معماری هم خوبه؟ چون فروشنده های کامپیوتر این دوتا کلمه رو کنار هم میارن و یکی میدونن
    مثل کارت گرافیک، یه اختلاف فاحشی هم توی قیمت مادربورد ها و cpu ها و خنک کننده و حتی خود باکس کیس وجود داره که ادمو به شک میندازه. چقدر روی این چیزا هزینه کنیم؟ به خصوص مادربورد و بحث ارتقا در آینده
    چون من شاید الان دارم تیا و اینسکیپ کار میکنم؛ ممکنه 5 سال دیگه روی یونیتی کار کنم و برم تو دنیای 4D. چه بوردی انتخاب کنم که برای اهداف آتیم قابل ارتقا باشه
    توی ارتقای کارت گرافیک، کارت فعلیو بذاریم کنار یه قویتر بگیریم (ظاهرا خودتون گفتید این کارو طی 9 سال کردید) یا قبلیو هم نگه داریم SLI کنیم باهم؟ بحث اسلات های مادربورد و مسیرهای Express 16X مادربورد هم میاد وسط… این کار اصلا تو دنیای معماری و نرم افزارهای ما کاربرد داره یا مال حوزه های دیگست؟
    نهایتا خودمون میتونیم سیستم جمع کنیم یا بسپاریم به فروشنده های کامپیوتر که این کار رو میکنن؟ شما خودتون باشید چیکار میکنید؟
    اگه بخوایم از دوتا مانیتور استفاده کنیم بحث تعداد پورت های خروجی هم میاد وسط. همین فاکتور کافیه یا چیزای دیگه ای رو هم باید درنظر گرفت؟

    البته گرفتن جواب این سوالات برای الان من به هییییچ وجه ضرب العجلی نیست ولی خب همیشه توی ذهنم بودن و الان فرصتش شد که مطرح کنم

  6. کامنت سایت قبلی گفت:

    مهندس دست شما درد نکنه واقعا مفید بود و بش نیاز داشتیم. فقط این قسمت های بعدی که فرمودید معلومه چه زمانی منتشر میشه؟!

  7. کامنت سایت قبلی گفت:

    درود بر شما ، واقعا عالی بود.

    • سروی گفت:

      سلام

      ممنون از نظر لطف شما ✋️

  8. کامنت سایت قبلی گفت:

    سلام جناب مهندس
    خدا قوت
    بسسسسیار عالی و بادقت و انرژی .

    • سروی گفت:

      سلام وقت تون به خیر باشه

      ممنون از نظر لطف شما

      • سروی گفت:

        سلام عزیز وقت تون به خیر باشه

        سخت افزارتون عالی نیست ولی کاملا اوکی هست و نیاز به ارتقا ندارین و میتونین ازش در نرم افزارهایی که اسم بردین به راحتی استفاده کنین . در صورت گرایش به انجین های رییل تایم و نیاز به حجم بالای رم گرافیک میتونین در آینده 1080TI و یا 1080 تهیه کنین . البته که کارت های RTX دنیای دیگه ای دارن

  9. کامنت سایت قبلی گفت:

    سیستم با این مشخصات
    cpu: i74790 intel
    (Ram: 16(2*8gb ddr3
    ssd: 128fb
    vga: 970 gtx nvidia 4gb
    power: green 700w

    برای رندر اینسکیپ و تیا و وی آر اینسکیپ مناسب هست ؟ و با توجه به قدیمی شدن کارت گرافیک بعد4 سال که شما بهش اشاره داشتین تا چندسال میشه از این سیستم استفاده کرد ؟
    آیا قابل ارتقا هست ؟ کدوم قطعات ؟

  10. کامنت سایت قبلی گفت:

    سلام دوباره
    سپاس از شما

    1- همین سیستم ریل تایمی مثه اینسکیپ جواب میده ؟؟ نیاز به حجم گرافیک بالا که اشاره فرموین رو متوجه نشدم اگه میشه بیشتر توضیح بدین ؟
    2- این یه سیستم دست دوم هست که کاربرش گرافیست بوده و فتوشاپ و انیمیشن سازی با پریمیرو.. انجام میداده .. با این شرایط برای رندرینگ و ریل تایم و معماری مناسب هست آیا ؟

    آیا نیاز به تقویت پاور یا .. داره ؟

  11. کامنت سایت قبلی گفت:

    آیا نیاز به تقویت پاور یا .. داره ؟

    • سروی گفت:

      سلام عزیز وقت تون به خیرباشه

      این آموزش برای این هست که شما این مسائل رو بتونین خودتون یاد بگیرین و مسلط بشین . چیزی که بنده دارم خدمت تون عرض میکنم چیز جدید و جدای ازآموزش ارائه شده نیست . همون طور که در ویدئو بالا گفته شد و توی توضیحات کورس اینسکیپ هم اومده کارت GTX که 4 گیگ داشته باشه سیستم کاملا قابل قبول برای اینسکیپ هست .حجم رم گرافیک رو حدود 20 دقیقه در موردش صحبت شده توی ویدئو بالا ؛ فکر میکنم نیاز به توضیح متنی نداشته باشه

      وقتی این کارت گرافیک در حال حاضر روی سیستم شما هست و دارین استفاده میکنین یعنی سالم هست و نیاز به ارتقا پاور هم نداره . زمانی پاور ارتقا داده میشه که قطعاتی اضافه یا تغییر داده بشه و نیاز به توان بالاتریباشه . سیستم هایی که باهاشون ساعت ها گیم بازی شده هم اوکی هستن چه برسه به سیستمی که دست گرافیک آرتیست بوده ؛ فقط سیستم های زیر مایننیگ یک مقدار ریسکی ان .

  12. کامنت سایت قبلی گفت:

    دروداستاد عزیز

    دوباره ویدئو رو میبینم سپاس بابت شکیبایی و پاسخ گویی شما

    • سروی گفت:

      ُسلامت باشین عزیز ✋️

  13. کامنت سایت قبلی گفت:

    سلام مهندس وقت بخیر
    به دادم برس . گاه گاهی دیگه حالم از 3d کار کردن بهم میخوره
    آخه چرا با یه لپ تاپ توپ هم بازم برای یه نمای ناچیز اینقدر صحنه سنگین شه و موقع چرخش تو محیط سنگین جا بزنه و لگ بزنه
    دردش از چیه؟ فکر میکردم رم ولی تو task manager نصف رمم اشغال نیست فقط جایی که زیاد پره دیسکه . کمکم کنید لطفا دقیقا درد سیستم چیه و چی کم داره ممنون

    • سروی گفت:

      سلام عزیز وقت تون به خیر باشه
      صحبت شما خیلی کلی هست . لپ تاپ توپ از نظر شما چه کانفیگی داره ؟ در چه نرم افزاری این مصکلات رو دارین ؟ هارد دیسک معمولا سرعت ش بالاست موقع کار .‌ حافظه رم ارتباطی به سرعت نرم افزار نداره ولی DDR ش و نرخ تاخیرش در سرعت تاثیر گذار هست .

      کمی اطلاعات بیشتر و دقیق تر بدین تا بتونم کمک تون کنم

  14. کامنت سایت قبلی گفت:

    مهندس جان asus g550
    ram 8g dd3
    nvidia gtx 950
    hard 1tra
    مهندس همه گیم های سنگین رو مثل کره میخوره . تو رندر هیچ مشکلی ندارم . اما وقتی تو محیط اسکچاپ چندتا آبجکت بیشتر میکنم موقع چرخش تو محیط سرعتش کند میشه و تکه تکه میچرخه و مکث میکنه . حتی بعد از خاموش کردن یه سری لایه و پروکسی کردن آبجکتای خاص که شاید یکم سنگین باشه .
    ممنونم ازوقتی که اختصاص دادین

    • سروی گفت:

      سلام مجدد عزیز دل

      اول از همه اینکه این لپ تاپ توپ نیست ولی خوب قطعا برای مدلینگ کافی هست . قبل از هر چیز پیشنهاد میکنم این ۲مقاله و ورکشاپ رو در سایت مون مطالعه کنین :

      اسکچاپ را بشناسیم _ از ماست که بر ماست

      یک بار برای همیشه _ شناخت کارت گرافیک

      در صورتی که بعد از سنگینی لایه بندی میکنین و یا پروکسی میکنین و سبک نمیشه ؛ احتمالا با مقوله ی کلین آپ و پرج آنیوزد اسکچاپ اشنایی کافی ندارین و کامپوننت های حافظه نهان کار شما رو سنگسن کردن

  15. کامنت سایت قبلی گفت:

    سلام و درود صد بدرود 🙂
    یه نکته ای امروز در مورد کارتون بهش بر خوردم …… امروز اومدم دوباره این آموزشو نگاه کنم اما حوصله نداشتم همشو از اول نگاه کنم یاد یه کار فرمام افتادم ….. واسه یه کار فرما 2 دقیقه انیمیشن خفن با بالاترین کیفیت گرفتم در حدی که کارتم 1070 تی ای هست و 24 ساعت رو رندر بود ….. بعد کارفرما گفت اگه میشه به صورت عکس به من نشون بدین !!!!!!! بعد که 10 تا رندر گرفتم ( 2 دقیقه ) دیدو اوکی داد ……. کار شما خیلی حرفه ای هست و واسه هر آموزش کلی وقت میزارین که ویدئو تولید کنین ولی همین آموزشو مخصوصا آموزش های تو حوضه آی تی اگر به صورت مقاله باشه شاید توی گوگل هم سریع تر بیاد بالا مخصوصا این آموزش که به درد گیممر ها هم میخوره … الان مثلا یه سوال 2060 بهتره یا 1070 تی آی واسه لومیون ؟

    • سروی گفت:

      سلام عزیز وقت تون به خیر باشه

      حرف شما کاملا درست هست و باید محتوای تمام ویدئو های اینچنینی رو به صورت مقاله متنی هم در بیاریم و مزایای بسیاری داره که شما به 2 تاشون اشاره کردین .
      در حال حاضر این زمان برای بچه های تیم اصلا وجود نداره و بنده هم سعی میکنم اندک زمانی که دارم رو روی محتوای جدید بذارم . برای چکیده متنی شدن آموزش های تفصیلی اینچنینی باید فردی رو استخدام کنیم تا برگردان محتوا کنه به متن . کامنت شما جرقه ای توی ذهنم زد و میگم بچه ها امروز استوری ش کنن .

      برای لومیون هر چی این سایت بگه بهتره , همونه :

      https://www.videocardbenchmark.net/

  16. محمد ملکی گفت:

    سلام و خسته نباشید ، چه قدر خوبه این ویدئو ، یه ویدئو که از منظر رندریگ نگاه کنه به قضیه
    میخواستم بدونم که تو خرید سیستم ، یه سی پی یو ی خوب رو به بالا مثلا رایزن 3800xt بخریم بعدا برای کار با موتور های Cpu Base به مشکل بر میخوریم ؟ یعنی حتما باید آینده نگری کنیم و سی پی های خیلی بالاتر ، مثل Threadripper های سری جدید انتخاب کنیم ؟
    هنوز که کامل وارد این حرفه نشدم ، ولی حس میکنم دوست دارم با موتور رندر های مختلفی کار کنم ، تیا ، اینسکیپ ، کرونا ، وی ری و …

    • نبی سروی گفت:

      سلام جناب ملکی عزیز

      تنها انجینی که توی معماری همچنان با سی پی یو داره پیش میره کرونا هست ؛ از اون طرف یک لشکر انجین دایم که با گرافیک هم کار میکنن یا فقط با گرافیک کار میکنن . بنده شناختی از تکنولوژی سی پی یو ها ندارم ولی اونچه در 5 سال اخیر شاهدش بودم میل بالای انجین ها ؛ کاربر ها و حتی کمپانی های سخت افزاری به کارت گرافیک بوده . این یک مسئله ست و اشتباه بودن کار کردن با تعداد زیاد موتور رندر یک مسئله دیگست !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.