⚠️🔍 هاست دانلود ما دچار اختلال موقتی شده و در حال حل این مشکل هستیم , با تشکر از شکیبایی شما ⚠️🔍

چـــرا AR ؟

تاریخ انتشار: 1399/07/12

نویسنده: نبی سروی

تعداد بازدید: 3187

اشتراک گذاری:

چـــرا AR ؟

 

 

 

 

 

 

سلام دوستـــان
قرار بر این بود ، مقاله ای در مورد ” کلیــات ” فناوری های نسل جدیدی مثل واقعیت افزوده ، واقعیت مجازی و واقعیت ترکیبی تهیه بشه …
 ولی تصمیم گرفتیم موضوع رو ” اختصاصی تر ” کار کنیم … 

به دو دلیل واضح :
1- وجود تعداد کثیری از مقاله ها و متن های ترجمه شده در وصف و تعریف این سه تکنولوژی ( AR ، VR و MR )
2- درصد ” گیرایــی ” بسیار بیشتر موضوعات اختصاصی نسبت به موضوعات کلی و عمومی ( General )

 

پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند ، نمی سوزانند !
“” الکساندر گراهام بل “”
 

 

پس همونطور که از عنوان مقاله ما پیداست ، میخوایم شیرجه عمیقی به دریای عمیق و پر تلاطم ” واقعیت افزوده ” یا به عبارت انگلیسی ” Augmented Reality ( AR ) ” بزنیم …
پس جلیقه نجات یادتون نره !

 

 

 

 

 

 

 

در ابتدای کار ،
برای افرادی که تازه کار هستن ، “شجره نامه”ای بصری از خانواده این فناوری تهیه کردیم که ” جایگاه نسبـــی ” این اعضا رو بتونن درک کنن …

 

تذکــر مهم : این شجره نامه موقت هست و پایه علمی نداره !
روابط موجود بین این نظام ، خیلی پیچیده تر از این حرفاست …

 

 

برای گرفتن اطلاعات بیشتر از اعضای این خانواده دوست داشتنی ، میتونید به صفحه رندرینگ را کامل بشناسیم مراجعه کنید …
در ” قسمت اول” از سه قسمت منتشر شده ، استاد سروی به شرح کامل هنر های نسل جدید پرداختن … 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوب ، از این بخش به بعد محتوای اصلی مقاله با چند تا ” سوال ” شروع میشه …

چرا AR ؟!
چرا واقعیت افزوده ؟
و یا چرا Augmented reality ؟

 

چه مواردی باعث شد که ما این تیتر رو انتخاب کردیم ؟
چه مواردی باعث شد سرعت ” پیشرفت ” واقعیت افزوده ( AR ) بسیار بیشتر از واقعیت مجازی ( VR ) بشه ؟

چه مواردی باعث شد کمپانی های بزرگی مانند فیسبوک ، گوگل ، اپل و … به فکر سرمایه گذاری های عظیم ( در ادامه توضیح میدیم ) در این حوزه بیوفتن ؟
آیا این شرکت ها آینده ( Future ) رو به نفع AR میدونستن ؟
آیا استقبال عموم از فناوری واقعیت افزوده رو بیشتر از واقعیت مجازی میدونستن ؟

 

اگه تا آخر این مقاله باهامون همراه باشین ، بدون شک به پاسخ این سوال ها میرسین … 
پس بیایم شروع کنیم

 

 

 

 

 

 

عبارت “ نیــاز کمتــــر ” ( تمام تلاشمونو کردیم که تا تیتر انتخاب شده موجب سوء تفاهم دوستان حرفه ای مون نشه … ! ) اشاره به این موضوع داره که در استفاده از فناوری AR ، نـه اینـــکه به هیچ سخت افزاری نیازی نیست …
بلکه برای پروژه های با ابعاد گسترده و نسل جدید ، شرکت ها باید به فکر خرید عینک ( Glasses )های اختصاصی این حوزه برای ارائه به کارفرما باشند ، مانند : گوگل گلس ( Google Glass ) ، هدست Hololens مایکروسافت ، عینک Epson ، هدست Vuzix ، هدست Magic Leap ، عینک Leap Motion و …


 

برای مثال ، در صحنه ای قرار بگیرید که جلسه رونمایی از ماکت دیجیتال یا ماکت AR آسمان خراش جدید فلان شهر از فلان شرکت طراحی هست …
بدون شک اون شرکت نمیتونه برای ارائه کارش به دست کارفرما و سرمایه گذاران تبلت بده و بگن لطفن طرح مونو ملاحظه کنین !! 
بایـــد بخشی از سود شون رو برای خرید عینک هوشمند خرج کنن . 

 

ولـــی تو دنیای واقعیت مجازی (VR) ، بدون هدست مورد نظر نمیتونین محتوایی رو به صورت کامل تماشا کنین !!
تا به الان البته   

 

 


  در این ویدئو میتونید پنج Smart Glasses موجود در سایت آمازون رو مشاهده کنید.

 

 

 

از یک طرف دیگه ، عبارت ” نیــاز کمتــــر ” به این موضوع هم اشاره میکنه که شما میتونید از ” دم دستی ترین ” دستگاه هوشمندتون ( Smart Device ) یعنی موبایل تون و یا تبلت تون برای دیدن کانتنت ( Content ) واقعیت افزوده استفاده کنین ، بدون سخت افزار جانبی ! 
بله ! میتونید ….


 

بدون شک ، یکی از ویژگی هایی که سرعت پیشرفت و توسعه این حوزه رو بسیار بسیار بیشتر از حوزه VR کرده ، همین مورد هست !
 

 

 

بگذارین چند نمونه مثال بزنیم تا مطلب قشنگ جا بیوفته و طعم دار بشه ! 
اگر پیگیر خبرهای دنیای دیجیتال باشین ، حتمن به گوشتون خورده که شرکت هایی مثل فیسبوک ( Facebook ) ، گوگل ( Google ) ویا تیم های موفقی مثل Snapchat چگونه قدم در منطقه پر تلاطم AR گذاشتن …

 

در این بخش از مقاله ، قرار هست تک به تک به بررسی نمونه های ذکر شده بپردازیم :
 

 


شرکت Facebook و Snapchat به صورت کاملا خلاقاته ، تصمیم به شکل دادن ” استودیو AR ” برای یوزرها و مخاطبین سایت و اپلیکیشن خودشون گرفتن .
AR Studio از فیسبوک و Lens Studio از اسنپ چت .

هر دو استودیو در یک سال ( 2017 یا به سال ما 1396 ) رونمایی شدن و تفاوت های آنچنانی ، به جز موارد جزئی ، ذکر نشده از طرف یوزرها . ( میتونید در این ویدئو نگاه دقیق تر داشته باشین )

 

 

 

 

در ویدئو زیر نگاهی کوتاه می کنیم به معرفی Lens Studio اسنپ چت :
 

233

 

 

 


  در واقع این 2 استودیو ، انجینی بسیار کوچک و محدود هست که اختصاصا برای ” واقعیت افزوده ” طراحی شده .

  برای استفاده از اون ، به جز موارد جزئی و حرفه ای ، هیچ نیازی به کدنویسی نیست ! شما میتونید از آموزش های بسیار زیاد و راحتی مثل این صفحه شروع کنید .    

و یا از این جنس ویدئوهای کوتاه برای ساخت محتوای واقعیت افزوده :

13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


سایت پر تردد و معروفی مثل ” Amazon ” در ماه نوامبر 2017 ( آذر 96 ) قابلیت دیدن واقعیت افزوده جنس قبل از خرید رو به اپلیکیشن شون اضافه کردن .


 

 

 

ویدئو زیر ، معرفی اپلیکیشن واقعیت افزوده این شرکت هست :
 

1233

 

 

 


  ناگفته نماند که سایت هایی مثل Ikea ( در سال 2013 ! با رونمایی اپلیکیشن Ikea Place ) و WairFair همچین ایده ای رو پیاده کرده بودن قبلش !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


کمپانی Apple در ماه ژوئن 2017 ( خرداد 96 ) ، از تولکیت (یا به عبارت تخصصی تر ” بسته توسعه نرم افزاری “) ARkit رونمایی کرد .
این ابزار همونطور که از نامش پیداست ، اختصاصا برای تولید محتوای واقعیت افزوده برای” پلتفرم IOS ” طراحی شده …

 

 

تا به الان ، اپلیکیشن های بسیار زیاد و جذابی به کمک همین SDK اپل ( ARkit ) در همه ی موضوعات از جمله بازی ، آموزشی ، فرهنگی و… منتشر شده که بخش زیادی شون در 2 گیم انجین Unreal و Unity ( اغلب در یونیتی ) طراحی و کد نویسی شدن .

 

 

نمونه بازی ساخته شده با ARkit :
 

11

 

 

 


  این تولکیت کاملا رایگان هست .

  تیم Apple ، در طراحی گوشی جدید خود ، آیفون X ( جدیدترین پرچم دار این شرکت تا سال 2017 … الان iPhone Xs در سال 2018 جاشو گرفته! ) ، با بکار بردن امکاناتی ویژه مانند True Depth، Facial Traking و … در تلاش و سرمایه گذاری برای افزایش کیفیت محتوای واقعیت افزوده برای کاربران خود بوده . ( برای اطلاعات بیشتر به این صفحه سایت اپل مراجعه کنید یا به این صفحه ترجمه شده به فارسی ) 

— در این ویدئو قابلیت ویژه Facical Tracking یا Face ID آیفون X در حوزه AR رو میتونید ببینید :
 

234234
 

 

 

به نظرتون این حجم از سرمایه گذاری اتفاقی هست ؟!
 

 

  این تولکیت با استودیوهایی که در نمونه اول ذکر کردیم ، دو تفاوت بیسیک داره :
1- نامحدود بودن ( ویژگی مثبت )
2- وابستگی به نرم افزار جانبی ( ویژگی منفی )
  
  دقت داشته باشید که امکان خروجی برنامه با پلتفرم IOS به صورت ” مستقیم ” با گیم انجین وجود نداره و در نهایت به برنامه Xcode اپل ختم میشه . ( البته به استثناء افزونه هایی که برای اینکار به وجود اومدن )

  در حال حاضر ، فقط آیفون های  “نسخه 6 به بالا ” این تولکیت رو پشتیبانی میکنن. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


شرکت شکست ناپذیر!  ” گــوگــل ( Google ) ” هم خودشو از قافله تکنولوژی AR عقب ننداخت و با رونمایی از پروژه هایی مانند Tango و ARcore قدرت نمایی کرد .

Image result for tango google 

 

البته ناگفته نماند که پروژه تانگو نتوانست خودش رو در دل شرکت های سازنده گوشی جا بکنه !
و فقط مورد لطف و عنایت! Asus و Lenovo قرار گرفت …

اما مثل همیشه ، گوگل ناامید نشد ( با توجه به شکست های قبلی مانند گوگل پلاس ) و تمام تمرکز خودش رو برای ” ARcore ” گذاشت که در نهایت با رونمایی این تولکیت ، تونست کاربران بسیاری رو به سمت خودش جذب کنه .

Image result for ARcore

 

 

در ادامه ، به دیدن 2 ویدئو زیر دعوت تون می کنیم …
 

تیزر بامزه معرفی ARcore گوگل :

234

 

 

نمونه App ساخته شده به کمک این تولکیت :
ترکیب جهان با بوم ( Canvas ) خودتون به وسیله AR

قب

 

 


  این Toolkit ( ابزار ) شباهت زیادی به رقیب خود ، ARkit ، داره .
هم از نظر ” رایگان بودن ” و هم از نظر ” وابسته بودن ” به نرم افزار جانبی .
و یک تفاوت اصلی : پشتیبانی اختصاصی از پلتفرم Android .

  فرق بین فناوری Tango و ARcore هم در پشت صحنه کار یعنی تعداد دستگاه های پشتیانی شده هست .
پروژه تانگو به علت وابسته بودن به سخت افزار های خاص ( مانند حسگر و …) بسیار پوشش کمی بر روی موبایل های اندرویدی داشت . 

  در حال حاضر تکنولوژی تانگو از طرف تیم گوگل کلا کنار گذاشته شده .

  نمونه اپ های دیگر ساخته شده به کمک این تولکیت رو در این صفحه ببینید .

  خلاصه کلام این بسته های توسعه نرم افزاری برای واقعیت افزوده ( مانند ARcore و ARkit ) :

غذایی ” نیـمـه آمــاده ” و نیمه پخت برای وعده های غذایی دولوپر(Developer)ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


دوستانی که تجربه هدست های واقعیت مجازی ( VR ) رو داشتن ، خیلی زودتر چراغ بالای سرشون روشن میشه !

در فضای تعاملی VR ، به علت اینکه در روبروی چشمان کاربر ، صفحه نمایشگر کاملا ” کدر و بسته ” قرار داره ، به مرور زمان موجب خستگی در چشم ها و عضله های گردن میشه !

ولی در محیط AR ، وجود نمایشگر ” شفاف و باز ” باعث میشه کاربر تنها از خستگی ناحیه گردن از ادامه فرایند صرف نظر کنه …
( این صفحه برای اطلاعات بیشتر )  

و البته تصویر طنز زیر کاملا گویای این تیتر ما هست :

 

 

 

 

  در مقایسه بالا هدست های پیشرفته ” بدون نیاز به موبایل ” که به هدست های Video Game معروف هستن رو در نظر نگرفتیم !
هدست هایی مانند HTC Vive ، Oculus Rift ، PlayStation VR و …
در این کیس ها ، علاوه بر خستگی چشم ، وجود وابستگی به سیستم پردازنده ، استفاده کاربر رو به مرور زمان کاهش میده !   

  البته ناگفته نماند که برای حل این معضل ، شرکت های محتلفی برنامه ریزی کردن که یکی از اونها شرکت Oculus هست . هدست مدل Santa Cruz این شرکت بدون سیم طراحی شده ولی هنوز زیر دست آزمایشات مختلف هست و رونمایی نهایی نشده !
لینک ویدئویی که قبلن در کانال BestArchViz در مورد همین مدل قرار داده شده بود . )
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

⭐️⭐️ این بخش جزو ” مهم تــرین ” بخش این مقاله به حساب میاد  ⭐️⭐️

صرف نظر کردن و نادیده گرفتن این آمار از طرف طرفداران سرسخت واقعیت مجازی بسیار سخت و ناممکن هست ! 

– نمـــودار اول 

 

همونطور که مشاهده می کنین ( منبع تصویر ) ، با گذشت زمان ، ” درآمد ” حاصل از بخش AR و واقعیت افزوده بیشتر و بیشتر میشه تا جایی که در سال 2022 ( 1401 ) بیشترین میزان برای واقعیت افزوده در موبایل تخمین زده شده ( رنگ آبی تیر )
 

این آمار برای سال 2018 هست دوستان و داغه داغ !
 

نکته : در ابتدای مقاله اشاره شد که یکی از قابلیت هایی که صنعت AR رو به شدت جلو انداخته ، قابل استفاده بودن از طریق موبایل های هوشمند ( Smart Phone ) بدون نیاز به سخت افزار جانبی .
در این نمودار ، از سال 2020 به بعد ، اهمیت این ویژگی رو شاهد هستیم .

 

 

 

 

 

– نمـــودار دوم

 

در نمودار دوم ، در مقایسه سمت چپ ، ” موفقیت ” فروش هدست های VR و همچنین آینده این بازار …
در سمت راست میزان تجارت انجام شده و کسب و کاری در آینده نزدیک رخ خواهد داد رو می بینیم … ( منبع تصویر )

 

 

 

 

 

– نمـــودار سوم

 

و ” آنالیز آخر ” که بسیار تامل برانگیز هست ….
دوستان دقت داشته باشین :
عدد“های موجود در این چارت ( میلیارد تومان) ” متغیر( ناپایدار ) ” هستن با توجه به متغیر بودن نرخ ارز …

تنـاســب ” بین دو مقدار مهم هست ، یعنی ” 3 برابر ” بودن سهم درآمد واقعیت افزوده (AR) نسبت به واقعیت مجازی (VR) !

( منبع تصویر )
 

 

 

 

 

 

 

⛔️ این مورد رو در بخش ” بیشتر بدانید ” گذاشتیم به ایت علت که مطلب یک مقدار ” تخصصی تر ” میشه  و همه ی خواننده ها نمیتونن باهاش ارتباط برقرار کنن …  ⛔️

پس یکم آهسته تر گام بردارین !
 

 

 

اول از همه بیایم “ معنی لغوی ” تولکیت یا به عبارت انگلیسی ” Toolkit ” رو شرح بدیم …
خود ” Kit ” به معنای اسباب کار یا بسته لوازم هست .
خود کلمه ” Tool ” هم همونطور که میدونید به معنای ابزار  و اسباب هست …
در نهایت ، میشه عبارت ” ابزار واسطه کمکی ” رو تقریبن بهترین و ساده ترین معنی لغوی دونست .
البته تولکیت به SDK ویا Devkit هم معروف هست …

ولی توجه داشته باشید این عبارات فقط برای درک کردن کلی موضوع هست نه برای گرفتن ” مفاهیم اصلی ” ! 
ما با یاد گرفتن ” مفهوم “های هر موضوعی میتونیم باهاش کار کنیم و یا به دیگران انتقال بدیم نه با هیچ چیز دیگه ای !

 

 

 

توضیح عنوان چهارم کار ساده ای هست …
کافیه به سایت های خدمات دهنده هر دو بخش VR و AR سر بزنیم تا متوجه قضیه بشیم .
پس بریم یه سرچی بکنیم :

در این صـفـحـــه ، لیست معروف ترین و پرمخاطب ترین سایت های ارائه دهنده خدمات ” واقعیت مجازی ( VR ) ” رو میتونید ببینید …

تصویر زیر اسکرین شاتی هست از سایت معرفی شده ( به همراه توضیحات ما! ) :

همونطور که می بینید اوضاع خدمات نسخه Free در این تولکیت ها اصلا خوب نیست و یوزر با محدودیت های زیادی روبرو هست !
 

 

بسیار بسیار ابزارهای آنلاین و آفلاین دیگه مثل نرم افزار قدرتمند 3Dvista که قیمت نسخه Pro اون حدود 500 دلار ( تقریبن دو میلیون و پونصد !! ) هست ، وجود داره …

یا سایت ” Yuglio ” که برای هر 3 نرم افزار اسکچ آپ ، تری دی مکس و سینما فوردی پلاگین داره !
ولی در نسخه Free و رایگان ش فقط قادر به ساخت تنها یک پروژه هستین !
 

 

از قدیم گفتن و شنیدیم که مشــت نمــونه خــرواره !
پس به همین چند مورد بسنده می کنیم .

 

 

 

 

 

حالا بریم سراغ SDK یا Toolkit های ” واقعیت افزوده ( AR ) :

در این صفــحه لیست 8 تولکیت شناخته شده و برتر AR رو میتونید ببینید .

اسکرین شاتی از صفحه معرفی شده :

دو قسمتی که به رنگ زرد هستن ، دو ابزار واسط برتر این حوزه هست که کسانی که تو این خط فعالیت میکنن ارتباط عمیق و صمیمی باهاشون دارن !

ما این دو مورد رو به عنوان نمونه موردی درنظر میگیریم ..
 

 

کمپانی وفــوریا ( Vuforia ) که به لطف و مرحمت گیم انجین Unity ، بالا اومد و دیده شد ، به جز چند مورد خدمات ویژه ، بقیه فیچرهایی که ارائه میکنن رایگان هست …
 

نسخه Free این تولکیت بدون محدودیت پروژه تا هر چقدر که کاربر دل تنگ ش بخواهد میتونه محتوای AR تهیه کنه …!!
حالا یا در نرم افزار های نیتو( Native )ای مانند اندروید استودیو یا در گیم انجین هایی مانند Unity … دست یوزر باز هست .

مورد دوم تولکیت ویکیتــود ( Wikitude ) هست که برنده جایزه بهترین ابزار ساخت محتوای واقعیت افزوده در سال 2017 و 2018 شده …

ویکیتود هم مانند وفوریا ، بیشتر خدمات ش رایگان هست …

و البته یک نکته کوچیک :
تنها چیزی که این کمپانی ها از شما در ازای خدمات رایگان شون درخواست دارن ، فقط یک واترمارک لوگو در گوشه اپلیکیشن تون هست ( مانند وفوریا )  … همین ! 
واقعن مشکل بزرگیه به نظرتون ؟!

 

راستی ،
ابزارهای واسط ARcore گوگل و ARkit اپل هم جزو همین تولکیت های رایگان هستن که در بخش های قبلی به شرح شون پرداختیم .
( نمونه های بسیار دیگر در این صفحه  )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امیدواریم که این مقاله برای شما عزیزان مثمرالثمر واقع شده باشه …

 

— ممکنه بعضی از نمونه های جدید یا قدیم مرتبط با این حوزه ( AR ) رو ( با اینکه تحقیق گسترده ای از طرف تیم ما انجام شده ) از قلم انداخته باشیم ، پس خیلی ممنون میشیم کاستی های این مقاله رو با ما در میون بزارین .

— ” هـــدف نهایـــی ” اون نمونه ها ، نمودارها ، نوشته ها و توضیحات،  به هیچ عنوان تخریب یا پایین کشوندن موضوع خاصی نبود !
بیشتر شبیه به روشن کردن بخش بسیار کوچکی از راه CG برای کسانی که برای آیندشون اهمیت قائل هستن بود !   

— حتمن پیشنهاد میکنیم اگه براتون این موضوع تاثیرگذار بود و علاقه مند شدین ، برای جا افتادن هرچه بیشتر مطلب ، به گشت وگذاردر موتورهای جستجوگر مانند گوگل بپردازین … هرکدوم از بخش ها برای خودشون دنیای بسیار جذابی دارن اگه واردشون بشین .

یا اینکه به لینک های ضمیمه شده به کلمه ها ( به رنگ آبی هستن ) مراجعه کنید .

 

 

نویسنده و مترجم :
امین منتظــری ، عضو تیم UPsketchUp

 

 

 

نظرات و پیشنهادات شما قوّت قلبی سریع الاثر ! برای ما هست دوستان …
پس هر صحبتی یا سوالی داشتین در این مورد با ما درمیون بزارین

 

 

 

 

 

مطالب پیشنهادی

4 پاسخ به “چـــرا AR ؟”

  1. سلمان گفت:

    سلام و تشکر از بابت ارائه این همه توضیحات مفید
    انصافا خیلی چیزا از شما یاد گرفتم
    خدا خیرتون بده

    • نبی سروی گفت:

      سلامت باشین عزیز ? باعث خوشحالیم هست .

  2. جواد گفت:

    سلام. لطفا در مورد mr هم مقاله‌ی این چنینی بنویسید و این که اصطلاح xr که به کار بردید، چه معنایی میده؟
    تشکر

    • نبی سروی گفت:

      سلام وقت تون به خیر باشه ?
      در مورد mr این طرف اونطرف سایت و پیج اینستاگرام مون مطلب گذاشتیم ولی چشم سعی میکنم امسال یه مقاله جامع براش بنویسم .

      به هر چیزی که در قالب پرزنت های نوین باشه یعنی mr ar vr گفته میشه XR

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.